1
Uinvest.com.ua – invest your money to the shares of real businesses
Motivasi Perniagaan

Perniagaan, Kewangan Serta Motivasi

Saturday, October 1, 2011

Urus Bisnes Kecil Seperti Syarikat Besar

Urus bisnes kecil seperti konglomerat besar.”

Ini wasiat yang disuguhkan (diberikan) secara serius dan sungguh-sungguh oleh seorang ahli perniagaan Puan Ainon Mohd. Beliau merupakan pengasas syarikat penerbitan Melayu terbesar dalam negara, Kumpulan Pts.

Menurut beliau, walaupun perniagaan itu masih bertatih peringkat permulaan, ia tetap perlu diurus dan ditadbir seperti syarikat besar. Antara beberapa contoh mudah mengurus cara ‘syarikat besar’ ialah jadual waktu kerja, panggilan encik dan tuan dalam pejabat, penggunaan bahasa Melayu tinggi dan menyediakan SOP (standard operation procedure).

Gaya Urus Bisnes Kecil

Satu fi’il pemilik bisnes kecil ialah tiada jadual waktu kerja yang teratur. Pekerja datang dan pulang sesuka hati. Ada kalangan pekerja diminta untuk kerja lebih masa tanpa notis lebih awal.

Dan adakalanya juga pekerja dihubungi oleh majikan diluar waktu kerja untuk urusan-urusan kerja. Seorang kerani pernah mengeluh kepada saya, “Saya pernah banyak kali dihubungi oleh majikan lewat tengah malam bertanyakan hal syarikat.”

Bisnes kecil yang lambat membesar juga selalunya tidak kod etika pakaian pekerja. Tidak semua perniagaa memerlukan unifom, namun sekurang-kurangnya punya kod etika pakaian. Sebagai contoh minimun berpakaian kemas seperti memakai kasut (bukan selipar Jepun atau terompah!)

Mental Pekerja dan Mental Pemilik Bisnes

Selalu juga pemilik bisnes menganggap pekerja-pekerja sama sepertinya. Pemilik bisnes berfikir dan bekerja 24 jam sehari. Pekerja berfikir dan bekerja sekadar waktu kerja yang ditetapkan oleh majikan.

Pemilik bisnes mengutamakan perkembangan bisnes berbanding gaji diri sendiri. Pekerja memikirkan gaji. Perkembangan syarikat nombor dua.

Berikut merupakan beberapa tindakan majikan yang dilihat tidak profesional dan tidak seperti ‘syarikat besar’ :

  • Menghubungi pekerja diluar waktu kerja
  • Lewat membuat bayaran gaji, walaupun sehari!
  • Meminta maklumat yang sama berkali-kali
  • Arahan yang berbeza dari banyak sumber

Saya selalu membandinghkan bisnes kecil milik orang Cina dan bisnes kecil milik orang Melayu. Banyak bezanya, walaupun sekadar menjual air tebu di tepi jalan. Dari sudut cara kerja dan cara urus bisnes peniaga Cina yang menjual air tebu dan cara kerja dan cara bisnes peniaga Melayu yang menjual produk yang sama menggunakan fasiliti yang sama.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...