1
Uinvest.com.ua – invest your money to the shares of real businesses
Motivasi Perniagaan

Perniagaan, Kewangan Serta Motivasi

Saturday, October 1, 2011

Setiap tindakan menghasilkan tindak balas

Mutiara Hikmat ini sebenarnya adalah Hukum Newton dalam Sains. Tapi sebenarnya, sebelum beliau menemui hukum sains ini, sudah sekian lama kata-kata ini menjadi pegangan.

Setiap kali anda bertindak mesti ada tindakbalas sama ada lambat atau cepat. Hari ini anda menanam pokok suatu hari nanti akan ada tindakbalasnya – anda dapat memetik buahnya. Hari ini andav menganaiya orang, tindakan anda itu akan menghasilkan tindak balas. Tidak ada sebarang pengecualian.

Dan tindak balas itu selalunya seimbang . Tindakannya berbentuk kebaikan tindakbalasnya pun kebaikan tpi kalau tindakan nya kejahatan tindak balas nya juga kejahatan. Adil dan seimbang.

Jadi jangan sekali-kali fikir tindakan anda tidak akan terbalas, terutamanya jika tindakan itu berbentuk kejahatan. Pasti akan ada tindak balas. Yang lebih menakutkan juka tindak balas itu beganda-ganda dan berpanjangan. Alangkah rugi dan malangnya jika tindakan itu berbentuk keburukan. Alangkah beriuntung nya kalau berberbentuk kebaikan.

Jadi sentiasa beringat dengan pebuatan anda. Fikir dahulu sama ada tindakan itu berbentuk kebaikan atau kejahatan. Kalau kebaikan, bersedialah untuk menerima tindakbalas kebaikan begitu juga sebalinya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...