1
Uinvest.com.ua – invest your money to the shares of real businesses
Motivasi Perniagaan

Perniagaan, Kewangan Serta Motivasi

Saturday, October 1, 2011

Buku Menjadikan Bisnes Kecil Besar dan Berkembang

“Mengapa Banyak Bisnes Kecil Gagal dan Apa yang Perlu Dilakukan”

Penulis : Michael E. Gerber

Penterjemah : Hasnah Daud

Penerbit : Pts Professional 2010

Kajian di Eropah dan Amerika menunjukkan 9 dari 10 bisnes kecil akan tutup pada 3 tahun pertama. Ini fakta yang sudah dimaklumi. Senario di negara kita dan tempat lain hampir sama juga. Manakala baki 10 persen bisnes yang berjaya survivelebih dari tiga tahun, kebanyakannya akan tutup juga pada 3 tahun yang kedua.

Namun fakta ini tidak pernah menjadi penghalang kepada peniaga-peniaga kecil meneruskan usaha membuka dan memulakan bisnes baru.

Memulakan bisnes ibarat menanam benih. Seperti mana benih itu disemai, kemudian tumbuh dan membesar, demikian juga bisnes. Secara naturalnya, bisnes akan tumbuh dan berkembang dari satu tahap kepada satu tahap lain.

The E-Myth Revisited

Buku ini menjelaskan beberapa perkara yang sering dilalaikan oleh bisnes kecil.

Kebanyakan kesilapan bukanlah akibat bisnes yang tidak berkembang, sebaliknya kerana pemilik bisnes yang tidak bersedia untuk mengendalikan bisnes yang berkembang. Buku ini merincikan beberapa halangan untuk bisnes terus berkembang dan survive dan cadangan penyelesaiannya.

Tidak jarang kita melihat banyak perniagaan yang maju dan punya ramai pelanggan, namun tup-tap ditutup secara tiba-tiba.

Antara beberapa perkara yang da[at saya cerap dari buku ini ialah :

  1. Menyediakan prototaip bisnes
  2. Membuat sistem pengurusan
  3. Carta organisasi dan agihan tugas

Sekali pandang apa yang ingin penulis ini sampaikan seperti maklumat buku teks pengajian universiti. Tidak! Sebaliknya ia disajikan dengan sangat santai dan ringan. Penulis buku ini membawakan contoh-contoh dan cerita-cerita yang relevan dengan maklumat yang ingin disampaikan.

Pengarang buku ini menggunakan model Mc Donald sebagai bisnes kecil yang akhirnya berkembang membesar ke seluruh dunia.

Saya membaca banyak juga buku-buku bisnes (tapi belum cecah 100 judul untuk isytihar pakar dalam sesuatu bidang), namun saya sarankan baca buku ini!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...