1
Uinvest.com.ua – invest your money to the shares of real businesses
Motivasi Perniagaan

Perniagaan, Kewangan Serta Motivasi

Saturday, October 1, 2011

Bisnes dan Cari Rezeki

Saya sedang membuat sedikit bacaan tentang bisnes secara Islami. Kerana tidak sedikit dari sahabat dan kenalan saya berbisnes. Ada yang melakukan bisnes secara online, ada yang terlibat dalam ‘pembuatan’ (manufacturing), ada pula yang membuka kafeteria dan berbagai lagi. Sebahagian yang lain pula masih bekerja ‘makan gaji’, namun sudah mula berjinak-jinak dalam dunia bisnes.

Tidak syak lagi, bisnes sudah mula menjadi kerjaya pilihan.

Dalam tradisi Islam, tidak sedikit figure agama melibatkan diri dalam bisnes. Semua maklum Nabi Muhammad (selawat dan salam buat beliau) sebelum dilantik menjadi rasul adalah seorang bisnesman. Isteri beliau, Khadijah juga seorang peniaga yang masyhur dan kaya.

Juga peribadi-peribadi selepas beliau, termasuk yang paling dikenali kerana kayanya ialah Abdurrahman bin Auf.

Mula Bisnes

Pada yang tidak bisnes, awal bisnes pada mereka ialah ‘modal’. Ini adalah jawapan orang yang langsung tidak pernah menjual, hanya tahu membeli.

Rasulullah (selawat dan salam kepada beliau) bermodalkan dirinya sahaja untuk memulakan perniagaan. Yang mengeluarkan modal ‘material’ ialah Khadijah bin Khuwailid (ketika itu belum menjadi isteri nabi). Modal Nabi Muhammad ialah ‘kejujuran’ atau istilah modennya ‘integriti’.

Rezeki

Satu perkara yang tidak kalah penting, perlu berjalan seiring dengan kejujuran ialah memahami konsep rezeki menurut agama.

Beberapa soalan ini perlu difahami dengan benar :

  1. Maksud rezeki. Adakah ia sebatas wang dan ringgit sahaja. Atau setakat harta, tanah, rumah, barang kemas dan kereta.
  2. Pemberi rezeki. Siapakah yang memberi rezeki yang sebenar. Adakah ia majikan tempat bekerja? Adakah pelanggan yang memberikan rezeki kepada peniaga? Atau adakah pemerintah yang memberikan rezeki kepada penjawat awam?
  3. Mengurus rezeki : Kemana rezeki wajib disalurkan? Kemana rezeki haram dibelanjakan?

Ini beberapa soalan yang perlu dibenahi dengan cermat. Mencari rezeki bukan sekadar menambahkan wang dan harta. Perhatian saya dalam membaca tersangkut pada persoalan ini.

Saya menemui beberapa buah buku yang bermanfaat menyangkut isu rezeki.

  1. Bagaimana Salaf Mencari Rezeki oleh ‘Abdul Malik Al-Qosim (Al-Qowam, Solo 2006)
  2. Cara Mudah Mencari Rezeki oleh Fuad Shalih (Pustaka Tazkia, Jakarta 2009)
  3. Kunci Rezeki oleh Dr Abdullah Yassin (Al-Furqan, KL 2004)
  4. Pembuka 10 Kunci Mudah Kaya oleh Dr Fadhl Ilaahi (Al-Hidayah, KL 2008)
  5. Panduan Mencari Rezeki Halal oleh Dr ‘Aidh Abdullah Al-Qarni (Al-Shafa, KL 2009)

Dr Abdullah Yassin menyebutkan sebab datangnya rezeki secara umumnya ada dua jenis. Pertama sebab tabi’i dan sebab syar’ie.

Sebab tabi’ie

Sebab tabi’ie ialah berusaha dan bermacam-macam ikhtiar. Ia banyak dikaji oleh ahli jurujual, ahli pemasaran dan ahli perniagaan lain. Ia berasaskan pemerhatian dan pengalaman.

Ini dijelaskan dalam Surah Maryam 19 : 25

“Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, supaya gugur kepadamu buah kurma yang masak.”

Manakala dalam Surah Jumuah 62 : 10

“Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam Segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di Akhirat).”

Dua ayat ini sudah cukup untuk menjadi dalil, bahawa berusaha mencari rezeki itu sebahagian dati suruhan agama.

Sebab Syar’ie

Sebahagian orang mencari sebab sebatas sebab tabi’ie sahaja.

Sebahagian yang lain bekerja-berusaha ditambah dengan ikhtiar yang disangka syar’ie padahal tidak. Sedangkan orang bukan Islam pun tetap berdoa pada setiap pagi sebelum memulakan bisnes. Lihat sahaja kedai dan kilang milik orang Budha, pasti ada sudut untuk ibadah dan ‘memberi makan’ tuhan mereka. Dengan harapan rezeki mereka (baca : ong) akan dimurahkan pada hari itu.

Namun bagi sebahagian orang Islam yang tidak mengetahui pula, mereka berdoa dan meminta hajat di tempat keramat untuk melariskan perniagaan. Kubur-kubur orang saleh sering dijadikan lokasi untuk memohon hajat dan berdoa. Padahal perbuatan mereka itu termasuk perbuatan syirik, yakni bertawasul kepada Allah dengan perkara yang dilarang. Orang yang berbuat syirik sangat sempit rezeki mereka.

Allah melalui kitab dan Rasulnya menyatakan beberapa perkara yang akan memudahkan rezeki hambanya. Sekurang-kurangnya ada 10 amalan yang apabila dilakukan ikhlas kerana Allah, makan rezeki bertambah. Antaranya :

  1. Beriman dan bertaqwa kepada Allah
  2. Istighfar dan taubat
  3. Tawakkal kepada Allah
  4. Tekun beribadat
  5. Menunaikan haji dan umrah secara berturut-turut
  6. Membaiki silaturrahim
  7. Hijrah kepada kebaikan
  8. Sedekah
  9. Membantu orang miskin
  10. Infaq kepada penuntut ilmu

Semua amalan ini disebutkan dalam buku-buku yang saya baca. Semuanya disertakan dalil dari ayat Al-Quran dan hadith-hadith yang sahih.

Kisah Imam Al-Bukhari

Di dalam buku kecil ‘Bagaimana Salaf Mencari Rezeki’, penulis membawakan kisah Imam Muhammad bin Ismail Al-Bukhari.

Beliau mewarisi harta yang banyak dari ayahnya (Ismail). Kerana cintanya kepada menuntu ilmu, Imam Bukhari menjalankan siste mudhorobah, iaitu memberikan modal kepada pengusaha lain untuk menguruskan bisnesnya. Dan beliau mengambil persen keuntungan sebagai pemodal. Dengan itu, beliau punya masa yang banyak untuk menuntut ilmu.

Dilaporkan pada setiap bulan beliau akan membelanjakan 500 dirham untuk fakir miskin, penuntut ilmu dan ahli hadith. Beginilah sikap seorang ahli perniagaan yang diredhai Allah.

Kisah Ali bin Abu Thalib

Dalam ‘Cara Mudah Mencari Rezeki’ pula saya menemukan satu kisah yang mengharukan. Kisah ini membuktikan, rezeki seseorang itu tetap miliknya. Hanya sahaja jalan yang ditempuh itu halal atau haram adalah pilihan individu.

Satu hari Ali bin Abu Thalib masuk masjid. Beliau meminta seorang lelaki yang berada di pintu masjid, “peganglah keldai ini”.

Tidak lama selepas itu Ali keluar membawa 2 dirham untuk diberi kepada lelaku tadi sebagai upah. Ternyata lelaki tadi telah hilang. Yang tinggal hanya keldai beliau dan tali pemegang keldai itu telah hilang bersama lelaki tadi.

Ali pun berlalu menunggang keldainya. Kemudian Ali memberi hambanya 2 dirham dan menyuruh, “belikan aku tali pemegang keldai di pasar”.

Hambanya kembali dari pasar membawa tali pemegang keldai, dan tali itu dicam oleh Ali menyerupai tali pemegang yang telah dicuri tadi. Tahulah Ali bahawa tali itu telah dijual oleh pencuri tadi di pasat dengan harga 2 dirham.

Ali berkata, “Dia telah menghalangi dirinya dari harta yang halal kerana tidak bersabar. Harta haram yang didapatkannya tidak akan melebihi apa yang telah ditentukan Allah baginya”.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...