1
Uinvest.com.ua – invest your money to the shares of real businesses
Motivasi Perniagaan

Perniagaan, Kewangan Serta Motivasi

Friday, September 16, 2011

Nasihat Peribahasa - Untuk usahawan dan peniaga Melayu

Salam,

Saudara dan saudari, saya ingin memulakan coretan saya pada kali ini dengan satu rumusan pakar dan perunding perniagaan tentang mengusahakan perniagaan sendiri untuk kita kongsikan bersama. Kata mereka "Many of us hear the siren song of having own business, complete freedom, unlimited opportunity, dreams realized. But most don't succeed, why? What separate those who succeed from those who fail? 1) knowledge of business. 2) sufficient capital. 3) good experience and 4) unique idea at the right time"

Samaada anda baru ingin memulakan perniagaan atau telahpun mempunyainya, anda harus bermula di landasan yang betul. Banyak keputusan yang perlu dilakukan dan banyak peraturan serta prosedur yang perlu dipenuhi. Namun apa yang penting, anda wajib mempunyai satu rancangan perniagaan yang rapi. Tujuan saya di sini bukan untuk membincangkan bagaimana anda harus menguruskan perniagaan anda, tetapi ingin berkongsi penelitian nenek moyang kita melalui peribahasa yang boleh kita kaitkan dengan prinsipal dan formula perniagaan moden dalam arus globalisasi hari ini.

Jika anda ingin memulakan perniagaan dan hidup atas usaha sendiri bak kata pepatah sauk air mandikan diri, anda perlu menuruti langkah-langkah berikut:-
  • Langkah 1. Tujuan dan matlamat anda mesti jelas, bak kiasan nenek moyang kita ke mudik tentu hulunya ke hilir tentu muaranya. Kaitannya ialah jika anda ingin berniaga, ia wajib bermula dengan penyediaan satu rancangan perniagaan "business plan" yang akan menjadi "blueprint" atau rujukan kepada anda. Apabila anda sudah membuat persediaan, maka anda tidak akan gentar untuk berhadapan dengan cabaran, bak landasan yang kuat tidak takut pada penukul. Apa saja risiko atau rintangan yang anda hadapi dalam dunia perniagaan nanti, anda terus berusaha sehingga matlamat perniagaan anda tercapai laksana mudik menyongsong arus, hilir meyongsong pasang.
  • Langkah 2. Memastikan perniagaan anda mempunyai modal yang mencukupi. Anda perlu meneliti sumber modal bagi membiayai perniagaan anda, yang penting anda hendaklah ukur baju di badan sendiri, iaitu menilai kemampuan anda sendiri. Bak kata nenek moyang kita air dalam berenang, air dangkal bercebuk. Contohnya, apabila anda ingin membiayai modal pusingan, ikutlah kemampuan yang ada. Pendek kata, jika merancang untuk berbelanja, hendaklah dihalusi terlebih dahulu serta dilaksanakan dengan teliti bak kata pepatah sepuluh kali diukur, sekali dikerat.
  • Langkah 3. Anda perlu memahami kata-kata ini, kalau pandai meniti bueh, selamat badan ke seberang, maksudnya, anda perlu ada kemahiran atau pengalaman untuk menjalankan perniagaan anda, tanpa asas ini pastinya anda akan menghadapi kesukaran untuk bermula dan memasuki persaingan dalam pasaran. Namun begitu, Sekiranya anda kurang pengalaman, berkawanlah dengan mereka yang pandai serta bentuklah satu rangkaian dengan mereka yang berpengalaman melalui "smart partnership" takkan dahaga si penunggu telaga. Wajib kata, anda perlu melakukan berbagai usaha dan kaedah untuk berjaya umpama tak mara berdayung, bergalah. Patah galah bercemat.
  • Langkah 4. Kalau pandai menggulai, badarpun jadi tenggiri. Maksudnya, anda mesti ada ide atau kreatif dalam menjalankan perniagaan anda. Kalau ingin berjaya, kreativiti harus dipadukan dengan kerja yang efektif bak ungkap peribahasa kalau pandai mencincang akar, mati lalu kepuncaknya. sekiranya anda lalai mencipta peluang maka rugilah jawabnya umpama pergi ke telaga, lupa membawa timba, timba yang dicari dapat tapi tidak bertali.
Kesimpulannya, untuk berjaya dalam sesuatu perniagaan, kita wajib sukakan perniagaan itu, bak kata pepatah suka hati di dada, ringan beban di bahu maksudnya, apabila kita sukakan sesuatu pekerjaan itu, kerja susah terasa senang. Apa yang penting kita teruskan berusaha supaya perniagaan kita berkembang maju mengikut kekuatan sendiri. Tak dapat berjalan tegak, beringsut-ingsut sampai juga atau ikut laksana sirih, menjalar dulu kemudian melilit, barulah memanjat puncak junjung. Dalam kita memanjat tangga kejayaan, sebarang masalah yang dihadapi, selesaikan lah secara bijaksana tanpa menjatuhkan orang lain, umpama ular biar mati, tanah jangan lekuk, kayu jangan patah.

Setelah segala ikhtiar dan usaha telah kita laksanakan, kita berserah kepada Tuhan kerana sebagai hamba, manusia hanya mengikhtiarkan, Tuhan menentukan. Habis akal baru tawakkal.

Wassalam.

1 comment:

  1. Jika anda mempunyai masalah kewangan, maka sudah tiba masanya untuk anda tersenyum. Anda hanya perlu menghubungi Encik Benjamin dengan jumlah yang anda mahu pinjam dan tempoh pembayaran yang sesuai dengan anda dan anda akan mempunyai pinjaman anda dalam masa kurang dari 48 jam. Saya hanya mendapat manfaat untuk keenam kali pinjaman sebanyak 700 ribu dolar untuk tempoh 180 bulan dengan kemungkinan membayar sebelum tarikh tamat tempoh. Jadikan kenalan dengannya dan anda akan melihat bahawa dia seorang lelaki yang jujur dengan hati yang baik. E-melnya adalah lfdsloans@lemeridianfds.com dan nombor telefon WhatAppnya ialah + 1-989-394-3740

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...