1
Uinvest.com.ua – invest your money to the shares of real businesses
Motivasi Perniagaan

Perniagaan, Kewangan Serta Motivasi

Wednesday, July 27, 2011

Motivasi Diri

17 Fail Kemewahan dari Rahsia Pemikiran Jutawan

17 Fail Kemewahan dari Rahsia Pemikiran Jutawan
oleh Zamri Nanyan

"Secrets of the Millionaire Minds" tulisan T. Harv Eker merupakan sebuah buku hebat untuk menerangkan betapa pentingnya anda berfikir sebagai jutawan untuk menarik kemewahan ke dalam hidup anda.

Di dalam buku ini, terdapat 2 bahagian penting.

Bahagian 1 - Cetakbiru Wang Anda (Your Money Blueprint)

Bahagian 2 - Fail Kemewahan (The Wealth Files)

Selepas habis membaca buku ini, saya rasa adalah baik untuk saya kongsikan ilmu yang terdapat di dalam buku ini bersama anda.

Sekiranya apa yang saya sampaikan melalui artikel ini dapat mengubah nasib anda kepada yang lebih baik di kemudian hari, saya hendak anda tahu bahawa sumbernya datang daripada buku "Secrets of the Millionaire Minds".

Saya akan huraikan serba ringkas 17 fail kemewahan yang dibincangkan di dalam Bahagian 2 buku ini. Perlu saya ingatkan di sini bahawa "orang kaya" dan "orang miskin" yang dirujuk di dalam artikel ini bermaksud "orang berfikiran kaya" dan "orang berfikiran miskin".

Untuk itu, adalah mudah untuk anda menentukan siapakah anda yang dimaksudkan di dalam artikel ini dengan menukarkan "pemikiran" anda.

Katakan pada diri anda dan fikirkan bahawa anda adalah "orang berfikiran kaya".

Mari kita lihat keseluruhan sinopsis Bahagian 2 buku "Secrets of the Millionaire Minds" daripada T. Harv Eker.

Wealth File #1: Rich people believe "I create my life." Poor people believe "Life happens to me."

Maksudnya, orang kaya percaya "Saya cipta kehidupan saya sendiri" manakala orang miskin pula percaya "Saya hidup seperti yang apa yang telah dan sedang berlaku."

Di dalam contoh ini, orang kaya fikir bahawa mereka mempunyai kawalan untuk menentukan bagaimana arah tuju kehidupan mereka. Mereka akan berusaha untuk mencapai matlamat yang mereka inginkan.

Sebaliknya, orang miskin akan membiarkan apa yang terjadi di dalam hidup mereka sebagai ketentuan. Mereka tidak akan berusaha untuk mencapat matlamat yang diidamkan. Sekiranya ada masalah, mereka akan menyalahkan orang lain, memberi alasan kepada masalah yang timbul dan akhirnya komplen tentang apa sahaja yang berlaku di sekeliling.

Wealth File #2: Rich people play the money game to win. Poor people play the money game not to lose.

Maksudnya, orang kaya akan sentiasa memastikan mereka akan untung di dalam setiap perkara yang berkaitan wang, manakala orang miskin akan memastikan mereka tidak rugi di dalam perkara ini.

Terdapat perbezaan di mana anda mendapat untung dan anda tidak rugi. Sebagai contoh, sekiranya anda melabur di dalam bursa saham, apakah yang anda ingin perolehi?

Jika anda ingin menjana keuntungan, mesti anda akan pastikan setiap pembelian saham dilakukan dengan teliti dan pembelian dilakukan dengan baik, supaya anda tahu yang anda akan untung nanti.

Jika anda tidak untung banyak, untung sedikit pun masih lagi positif di dalam akaun anda. Sebaliknya, jika anda cuma melabur untuk tidak rugi, apa akan jadi jika perkara sebaliknya berlaku? Rugi, bukan? Dan bukannya untung sedikit.

Matlamat anda perlu menjurus kepada kejayaan, bak kata orang putih "Shoot for the moon. Even if you don't reach it, you'll land among the stars".

Fikirkan kemenangan di dalam bidang yang anda usahakan.

Mengenai Penulis

Zamri Nanyan mula berkecimpung di dalam Perniagaan Internet sejak tahun 2003. Internet juga memberikan Zamri kebebasan untuk meluahkan fikiran beliau, menambah ramai kenalan dari serata dunia dan menjana pendapatan pada masa yang sama. Beliau berasa puas sekiranya dapat membantu lebih ramai orang membongkar rahsia menjana pendapatan melalui Internet. Lawati laman web beliau di http://PerniagaanInternet.ws/r/admin untuk mempelajari sistem pemasaran internet beliau.

===============================================
*nota: Anda dibenarkan untuk menyalin, menyebar dan meletakkan artikel ini di blog atau laman web anda selagi anda tidak mengubah isi kandungan artikel ini dan keterangan mengenai Zamri Nanyan di atas tidak dibuang. Anda juga dibenarkan untuk mengubah link "PerniagaanInternet.ws" kepada link affiliate and untuk menjana pendapatan sampingan daripada artikel ini.
================================================

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...